Om het gebruik van auto’s te verminderen wordt er in samenwerking met relevante partijen geïnvesteerd in beter openbaar vervoer en betere fietsvoorzieningen (o.a. in samenwerking met de Fietsersbond). Ook willen we het delen van auto’s faciliteren en geleidelijk het aantal openbare parkeerplaatsen verminderen. Er komt een autoluwe binnenstad, met parkeermogelijkheden aan de rand van centrum en stad. In het centrum worden de parkeertarieven verhoogd, behalve voor mindervaliden. Ook in andere delen van de stad wordt aan vermindering van autogebruik gewerkt en worden alternatieve manieren van vervoer, waaronder deelauto’s, gestimuleerd. Er komen regels en infrastructuur voor elektrisch rijden. Ook willen we een heroverweging van de zogenaamde parkeernormen. Die normen bepalen hoeveel parkeerplaatsen per woning gerealiseerd moeten worden. Die normen willen wij naar beneden bijstellen. We willen onderzoeken welke kansen deze vrijkomende openbare ruimte biedt voor bijvoorbeeld vergroening, klimaatadaptatie, energietransitie, speelplaatsen, ontmoetingsplekken, etc.
Dordrecht krijgt weer een intercityverbinding naar het zuiden en er wordt gewerkt aan het toevoegen van een lightrailverbinding naar het noorden. Vervoer-op-maat, zoals de Drechthopper en wijkhopper wordt, uiteraard volledig elektrisch, uitgebreid. Verduurzaming van de scheepvaart wordt ondersteund. Er komt een plan van aanpak om het draagvlak voor deze maatregelen te vergroten.