Ook in deze moeilijke tijden kiezen wij voor een(regionale instelling) voor  kunsteducatie en  creatieve vorming, toegankelijk voor alle jongeren ongeacht afkomst en financiële mogelijkheden. Deze stelling vergt enige toelichting.

Om tot een gewogen mening te kunnen komen heeft GroenLinks niet alleen naar de recente geschiedenis gekeken, maar ben ik  ook  terug gegaan in de tijd. Ik  beoog niet geheel volledig te zullen zijn, maar enkele relevante items wil ik graag belichten.

In de jaren zestig wilde de gemeenteraad de culturele vorming van alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, gewaarborgd uitgevoerd krijgen. Bij raadsbesluit werd hiervoor dan ook twee aparte stichtingen opgericht, dit  omdat de educatie niet goed paste in de ambtelijke organisatie. Dit werden  de Toonkunstmuziekschool (de 'To' ) en de stichting Culturele Educatie ( de 'Be'). Geen van beide instellingen was dus particulier initiatief, maar een overheidsinitiatief!

In 2002 zijn beide stichtingen opgegaan in  ToBe. Met het Energiehuis in het verschiet moest ook ToBe verhuizen naar de Noordendijk. ToBe wilde aanvankelijk in de binnenstad blijven. Uiteindelijk heeft zij ingestemd en zich het eerste jaar volledig ingezet om tot één instelling te komen. Ook GL erkende de tegenzin van ToBe. Wij vonden het geen goed idee om deze instellingen uit de Binnenstad te zien vertrekken en de Berckepoort en de Munt leeg achter te laten.

De huidige B3 status is een probleem dat snel moet worden opgelost. Vele gemeenten hebben deze status al eerder verlaten. Overigens wordt De B3 status van een stichting nooit door de stichting zelf gekozen. Dat kan nl niet want een B3 stichting is geen vorm van particulier initiatief, maar een overheidsinitiatief en besluit. Een gemeenteraad moet het initiatief tot oprichting van een stichting nemen en daarbij besluiten die stichting de B3 status te geven, waarna dat besluit de goedkeuring van het Ministerie van Binnenlandse Zaken vereist.

Ook hier grijp ik even terug op de geschiedenis. Die stichtingen kregen bij dat raadsbesluit de B3 status, omdat de raad:

  • besefte dat de stichtingen rechtstreeks werk uitvoerden in opdracht van de gemeente en in wezen op enige afstand geplaatste onderdelen van de gemeente vormden;
  • een kwalitatief goede uitvoering wilde, met inzet van bevoegde docenten en die docenten vanwege hun werk een normale rechtspositie wilde geven (het staat expliciet in het gemeenteraadsvoorstel uit de jaren zestig!), die op onderdelen (ABP en IZA) iets leek op die van 'gewone' ambtenaren.

Bij de fusie in 2003, zover wij dit uit de stukken hebben kunnen opmaken is er expliciet door het toenmalige college en wethouders in opdracht van de Raad gekozen om de B3 status te behouden. Een andere status zou mogelijk nopen tot overheveling van het personeel van het ABP naar het PGGM en kosten voor het UWV (toekomstige WW verplichtingen terwijl er nooit premie was betaald). Destijds werd geraamd dat e.e.a. wel eens een miljoen extra zou kunnen kosten, los van de hogere jaarlijkse loonlasten (WW premies). Behoud van die B3 status was  o.a. daarom en belangrijke voorwaarde. Als onderdeel van de goedkeuring van de statuten van ToBe en andere stukken werd de B3 status gecommuniceerd met de betrokken Raden.

Tot 2011 heeft de nieuwe stichting ToBe met alle te verwachten hobbels die je kan verwachten bij de realisatie van een nieuwe organisatie goed gefunctioneerd zonder onoverkomelijke (financiële) problemen.

Wat is de  stand van zaken nu:

Wanneer wij het proces van de laatste 3 jaar bekijken zien we  dat er begin 2014 al sprake is van een groot tekort en realiseren wij ons dat   GroenLinks maar ook  de gemeenteraad  de hand in eigen boezem moet steken. Wij zijn net als  de gehele gemeenteraad te lang akkoord gegaan met het wachten op een nieuw plan. Hier hadden we duidelijker onze verantwoordelijkheid moeten nemen

Het had allemaal eerder gekund/gemoeten. Tevens zijn er ons inziens nog wat zaken blijven liggen.

Het is niet voor het eerst dat ik de Popcentrale noem met de opname studio die nog steeds niet in gebruik is en de oefenruimtes die nog steeds niet allemaal hersteld zijn. Ik noem dit voorbeeld ter illustratie dat er niet adequaat gehandeld wordt. Naar mij verteld is, wordt nu verondersteld dat Bibelot,. de Popcentrale en de gemeente ieder 1/3 van de kosten betaalt. Terwijl het in werking krijgen van de opname studio iig bij de losse eindjes van de oplevering zat. Graag verneem ik dan ook van de wethouder of dit klopt en waar dit  geld  dan is gebleven. Het nu al twee jaar niet kunnen gebruiken van de opname studio en het niet volledig kunnen benutten van de oefenruimtes kost veel geld en zorgt er ook voor dat men elders zijn heil zoekt.

Zo kan het zomaar gebeuren dat een te kort van 550.000 euro in 2014 oploopt naar 1.8 miljoen in 2015.

Het is goed dat er nu een voorstel ligt om ToBe te laten voortbestaan. GroenLinks hecht veel waarde aan een ondersteuning door de overheid aan cultuur en educatie. Het gaat ons nog altijd om de mensen en in mindere mate om de cijfers. Cultuur vormt, verbindt, biedt plezier en draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

Wij zijn dan ook verbaasd dat zowel in Dordrecht als in de omliggende gemeenten er zoveel blijvende commotie ontstaat rond dit thema, terwijl als ik het doortrek naar het volgende agendapunt: steentjes Scheffersplein en denk aan de steentjes in de blauwe tunnel, de keitjes in de Visstraat en de Wijnstraat en nu ook bij de Groene Zoom het contrast erg groot is. Er is bij de in de voorgaande zinnen genoemde  zaken wel enige roering in de raad is geweest  maar dit steekt schril af tegen de commotie die is ontstaan rond ToBE,  Missers bij  de inrichting van de openbare ruimte mogen nooit meer  voorkomen aldus de raad maar het blijft gebeuren en het blijft veel geld kosten.

Wat niet wil zeggen dat we het  met ToBe op dezelfde manier zullen moeten doen. Er ligt een plan van aanpak 3, onderbouwd met een detailplan van aanpak omtrent het implementeren en uitvoeren van herstel en reorganisatie van ToBe.

Hierbij hebben wij een tweetal vragen:

  • In het organogram van de Stichting vinden wij dat er nog aardig wat overhead aanwezig is en vooral ook management. Het is ons niet duidelijk of  dit niet met minder kan.
  • Wij zouden graag een duidelijk plan van aanpak van de Raad van Toezicht willen hebben (minimaal binnen een maand na het overeenkomen van voortzetting ToBe) over hoe zij het toezicht gaan uitvoeren.

Als laatste zijn wij benieuwd naar de mening van het college. De heer Sleeking geeft in de raadsinformatiebrief aan dat het college aanstuurt op een voor Dordrecht acceptabele uitkomst. Wat bedoelt u daar precies mee?                 

Voorzitter ik sluit af. GroenLinks wil ToBe overeind houden, waarbij wij het plan van aanpak ondersteunen en op dit moment een voorkeur hebben voor scenario 3.  Ons definitieve oordeel zullen wij geven na de reactie van de wethouder op onze vragen en de discussie in de raad.