De klanten van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) zijn tevreden over de dienstverlening van de dienst. In een klanttevredenheidsonderzoek geven zij een gemiddelde waardering van een 7,1. Het cijfer voor persoonlijk contact springt er positief uit met een 7,6. Daarom is het volgens GroenLinks des te meer te betreuren dat de Drechtraad besloten heeft te bezuinigen op de dienstverlening van de SDD. In het eerste jaar van  de transformaties verwachten we juist meer hulpvragen, sterker nog het aantal telefoontjes is verdubbeld!

In de Drechtraadvergadering van 9 juni hebben we daarom twee amendenten ingediend. Wij vinden dat er eerst onderzoek nodig is, voor een besluit kan worden genomen over de halvering van de openingstijden en de telefonische bereikbaarheid. Bekeken zou moeten worden wat de effecten zullen zijn op de klanten en de werkdruk van de medewerkers van de SDD.

Onze voorstellen hebben het niet gehaald helaas. Dit is een bezuiniging om de lokale begrotingen rond te krijgen. Meer is het niet.