Er moet nog veel werk worden verzet om van Dordrecht een veilige en goede fietsstad te maken. Dit schrijft GroenLinks in de notitie 'Dordrecht een fietsveilige stad', die deze week wordt aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders. In de laatste maanden van vorig jaar heeft GroenLinks verschillende fietsroutes in Dordrecht onderzocht. Dit initiatief spoorde vele Dordtenaren aan hun ervaringen over de fietsveiligheid met GroenLinks te delen. De resultaten van het onderzoek en de vele reacties zijn verwerkt in de nota.

Op korte termijn zal een aantal gevaarlijke verkeerssituaties moeten worden aangepast. Zo is de kruising Weeskinderendijk-Dokweg zeer gevaarlijk voor fietsers, moet de rotonde in de Transvaalstraat overzichtelijker en zouden fietsers hier voorrang moeten krijgen en is ook de huidige situatie op het Hugo de Grootplein onaanvaardbaar, omdat er dagelijks veel te veel verkeer vanuit Zwijndrecht de Brouwersdijk op moet. 

Ook voor de langere termijn doet GroenLinks tal van verbetersuggesties, zoals het verbreden en verhogen van fietspaden, fietsers voorrang geven op rotondes, stoplichten afstemmen op fietsers, betere bewegwijzering en het realiseren van fietsstraten waar de auto te gast is. 

Om fietsen aantrekkelijker te maken pleit de partij ook voor het plaatsen van fietspompen geborgd in beton, voor meer oplaadpunten voor elektrische fietsen en voor het plaatsen van leenfietsen bij de waterbushalte aan het Otto Dickeplein, bij het Energiehuis en bij de veerpont naar Werkendam. 

Binnenkort staat het fietsbeleid op de agenda van gemeenteraad. In het sprekersplein van aanstaande dinsdag 25 februari wordt al gesproken over de situatie op de rotonde Groen Zoom. 

Download hier de volledige notitie Dordrecht een fietsveilige stad.