Bewoners van de Weeskinderendijk hebben zaterdag aan leden van de fractie van GroenLinks laten zien hoe onveilig de verkeerssituatie is op de hoek Weeskinderendijk/Dokweg. Zij hebben twee opties aangegeven om de plek veiliger te maken.

Op 27 september jl. schreven bewoners een  brief aan het college en de gemeenteraad om aandacht te vragen voor  de onveilige oversteeksituatie aan de Weeskinderendijk/Dokweg,  onder andere voor jongeren die scholen in Zwijndrecht bezoeken. En dat was niet de eerste keer.  In mei dit jaar schreven de bewoners van de straat ook een brief en kregen toen als antwoord dat het college de zorgen herkende,  maar dat er om financiële redenen geen mogelijkheid was  om de situatie op korte termijn te verbeteren. 

De bewoners hebben er begrip voor dat er geen geld is voor grote veranderingen, maar vinden dat er toch snel iets moet worden gedaan voor er ongelukken gebeuren.  Zij hebben twee  opties voorgesteld: De eerste is om een fietspad aan te laten leggen naast het voetpad naar de Maasplaza, waar wel veilig overgestoken kan worden. De tweede is om een 'trap op-trap af' te maken naar de brug aan Weeskinderendijkzijde.  Het college moet deze brief nog beantwoorden. 

Kamikazehandeling
GroenLinks is  deze maand de fietspaden en oversteekplaatsen in Dordrecht aan het onderzoeken. De fractie besloot daarom samen met de bewoners de situatie ter plaatse te bekijken.  De Weeskinderendijk vormt  voor het achterliggende gebied  de ontsluiting naar de stad, Zwijndrecht en Rotterdam. Bovendien geeft het grote parkeerterrein veel verkeer. Het is een drukke weg, die moeilijk door fietsers en voetgangers kan worden overgestoken. De bewoners lieten zien dat de oversteekplaats beter ingericht kan worden. Volgens hen gebeuren er dagelijks (bijna) ongelukken.  Ook omdat de auto's te hard rijden en geen erg hebben in overstekende fietsers. 

Burgerraadslid Kitty Kruger: "Wij hebben met eigen ogen kunnen aanschouwen dat het oversteken van deze weg bijna een kamikazehandeling is. Voor fietsers is er geen mogelijkheid anders dan over te steken vanaf de Weeskinderendijk. Zij mogen niet rechtsaf de weg op (is autoweg) en mogen geen gebruik maken van het aangelegde stuk weg langs de autoweg, omdat het een voetpad is."

De bewoners vertelden de fractieleden dat fietsers die het eerste stuk zonder kleerscheuren hebben kunnen oversteken, nog een tweede gedeelte wacht. Er is echter geen veilig tussenstuk waar de fietsers een moment zouden kunnen wachten zonder de kans te lopen te worden overgereden. "

Op de rechtdoorgaande weg staat  wel een stoplicht staat, maar dat mag alleen door de NS worden gebruikt wanneer een goederentrein passeert naar het rangeerterrein. De bewoners vroegen zich af of dit stoplicht ook geschikt gemaakt zou kunnen worden voor de fietsers. Zij zien ook graag een groenzone tussen de wegen, om een veilige stop te kunnen maken. 

De bewoners lieten weten dat zijn op de hoogte zijn van het uitstellen van de plannen voor het Maasterras. Een onderdeel van die plannen was een betere inrichting van het verkeer waaraan fietsers veilig zouden kunnen deelnemen. Zij begrijpen dat door verminderde financiële mogelijkheden het plan niet goed uitgevoerd kan worden. Wat zij niet begrijpen is dat een zeer gevaarlijke oversteekplaats niet op een simpele manier verbeterd kan worden.  GroenLinks zal dit punt van verkeersonveiligheid meenemen in haar notitie Veilig Fietsen door Dordrecht en aandringen op snel ingrijpen met eenvoudige middelen.