We willen en moeten vaak van A naar B. Vlot, comfortabel, gezond, wanneer we maar willen en zonder overlast voor onszelf en anderen. Ons dichtbevolkte land en de stad bieden hiervoor kansen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee.
GroenLinks Dordrecht kiest daarbij voor de volgorde uit het STOMP-principe:
S = Stappen (lopen)
T = Trappen (fietsen)
O = Openbaar Vervoer
M = ‘Mobility as a service’ (deelvervoer)
P = Privevervoer (auto)
De vaak korte afstanden tussen A en B die we moeten overbruggen, bieden veel kansen om dat vaak op een gezonde manier te doen, door te lopen of te fietsen. Ook fijnmazig, frequent en betaalbaar OV is een prima oplossing, maar dat vergt investeringen en ook een minder commerciële insteek.
Grootste uitdaging is het enorme ruimtebeslag t.b.v. gemotoriseerd verkeer. We willen meer woningen in onze stad, meer groen, meer ruimte voor bewegen en ontmoeten. Minder rijdende en stilstaande auto’s in de stad is dus noodzakelijk. Dat kan. Bijvoorbeeld door meer gemakkelijk beschikbaar deelvervoer.
Voor sommigen is dat ook echt goedkoper dan een eigen auto. Maar ook door bewuster te kiezen voor de beste en meest sociale manier om van A naar B te komen. Waar dat leidt tot minder gebruik van de auto of zelfs tot het wegdoen van de eigen auto(‘s), komt er meer ruimte voor een aantrekkelijke en leefbare stad, minder geluid, betere lucht. En dat levert ook geld op. Althans als die ruimte niet door verkeersasocialen wordt ingepikt…