Volgende week dinsdag 20 december is het aan de Raad om een beslissing te nemen over renovatie of nieuwbouw. Gaan we 3,8 miljoen euro uitgeven voor een renovatie voor 15 jaar of gaan we 6,8 miljoen euro investeren en kiezen we voor nieuwbouw, wat een levensduur kent van 40 jaar ?

Het zwembad in Dubbeldam heeft zijn laatste jaren gehad en is dringend aan vervanging toe. Dinsdag 13 december 2016 is bij de commissie sociale leefomgeving gesproken over renovatie of nieuwbouw. Het college van Burgemeester en Wethouders adviseert de Raad om voor een renovatie+ van het zwembad te kiezen. Deze renovatie+ houdt in dat het zwembad voor 7 maanden gesloten wordt om te kunnen verbouwen. Als alles volgens plan verloopt zullen de werkzaamheden in 2018 plaatsvinden.

Bij de renovatie zal de grootte van het binnenbad niet veranderen. Tegels, afvoer, hygiëne zullen verbeteren. Als duurzaamheidsmaatregel wordt het zwembad aangesloten op het warmte netwerk van de gemeente. Het gebouw wordt op zwakke plekken verbeterd en krijgt een facelift. De kleedkamers en douchegelegenheden worden aangepakt. Het buitenbad blijft zo als het is, op kleine reparaties na. Bij renovatie zal het bad weer voor 15 jaar meekunnen.

Bij nieuwbouw gaat er veel veranderen, zie haalbaarheidsonderzoek.

GroenLinks vindt het jammer dat de Luchtkwaliteit niet/nauwelijks zal verbeteren bij de renovatie+ variant. De toegankelijkheid van het zwembad voor mindervalide mensen zal ook niet sterk verbeteren. De voorzitter van het bestuur van de vereniging De Dubbel heeft deze bezwaren bij renovatie ook duidelijk onderstreept en pleit dan ook voor nieuwbouw

Volgende week dinsdag 20 december is het aan de Raad om een beslissing te nemen over renovatie of nieuwbouw. Gaan we 3,8 miljoen euro uitgeven voor een renovatie voor 15 jaar of gaan we 6,8 miljoen euro investeren en kiezen we voor nieuwbouw, wat een levensduur kent van 40 jaar. GroenLinks is geneigd te kiezen voor de renovatie. Met name omdat een periode van 15 jaar beter te overzien is dan 40 jaar. De wensen van de stad kunnen dan zodanig veranderd zijn, waardoor we minder behoefte hebben aan een zwembad. Wij hebben ook geluisterd naar de voorzitter van het bestuur en zullen zijn woorden zeker betrekken in onze overwegingen.

Heeft u een mening over renovatie of vernieuwing van de Dubbel; laat het ons weten.