Windturbines op het eiland van Dordrecht is een noodzaak om energie neutraal te zijn in 2050.
De fossiele brandstoffen raken op en zullen naar aanloop van de schaarste alleen maar duurder worden.
Als we niet overschakelen naar milieuvriendelijke energie opwekking zitten we dadelijk met de “gebakken peren”.
De kans dat we afhankelijk van leverantie worden uit het buitenland is groot.
Door daar nu op te reageren met het burgerinitiatief op de Krabbegors betekent dat de bewoners invloed hebben op de eigen energierekening.
En neemt Dordrecht een kleine stap in een richting die een grote stap voorwaarts moet worden.

De vele bezwaren die er zijn tegen windturbines moeten we proberen met elkaar op te lossen.
Door slimme nieuwe modellen te ontwerpen kunnen we veel hinder voorkomen. Hier wordt druk aan gewerkt,
zodat we hier later gebruik van kunnen maken, maar daar kunnen we nu niet op wachten.
Door de windturbine die nu wordt voorgesteld op de Krabbegors (Duivelseiland) neer te zetten wordt een van de plekken,
die al is aangewezen in de structuurvisie en door de Raad in 2010 is vastgesteld, benut.
Het plan voldoet aan alle milieu-, en andere eisen op het gebied van ruimtelijke ordening.
De Raad wordt nu gevraagd al dan niet bedenkingen te uiten tegen het ontwerp windturbine Krabbegors, hierna zal de Provincie een besluit nemen.

GroenLinks heeft geen bedenkingen en vindt dat dit burgerinitiatief zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd.
Vanaf november 2016 wordt dit voorstel al bediscussieerd!. De tijd dringt, als we over iedere turbine jaren gaan verzinnen of het wel of niet kan is 2050 energie neutraal niet haalbaar met alle gevolgen van dien.

Dus Windturbines zijn nu noodzakelijk. In de toekomst zullen er nieuwe energie opwekkende systemen zijn, die de turbines wellicht kunnen vervangen. De discussie van mooi en lelijk, hinderlijk of niet, is eindig. Het is dan ook van belang dat de windturbines circulair worden gebouwd. Dat betekent dat de grondstoffen en materialen voor de turbines hergebruikt kunnen worden.

De bouw van windturbines betekent dat hier de circulaire economie kan worden toegepast: werkgelegenheid, hergebruik en winst. Werkgelegenheid in bouw, transport, onderhoud en vernieuwing.

People Planet en Profit. Een windturbine geeft dus energie in het stopcontact en op de arbeids- en financiële markt. Zorgt voor schone energie en scheelt ons uiteindelijk allemaal in onze portemonnee.