Sinds 2006 wordt in de Dordtse Raad en met belanghebbenden en bewoners gesproken over het plaatsen van windmolens op ons eiland. Voor- en tegenstanders hebben in de afgelopen jaren flink van zich laten horen. GroenLinks is een groot voorstander van alternatieve energieopwekking, en is daarom ook voorstander van het realiseren van windmolens op ons eiland. In de raadsvergadering van dinsdag 25 juni is gesproken over het verkennende onderzoek naar de potentie van windturbines binnen de onderzochte zones, te weten; de westelijke Dordtse Oever (Dordtse Kil IV, Dordtse Kil III, de Merwedezone en de Krabbepolder/Duivelseiland). Tevens geeft het onderzoek inzicht in de participatiemogelijkheden voor windenergieprojecten op zee.

Duurzame energie
“De doelstellingen uit het portfolioplan 2010-2014/de routekaart duurzaamheidsdoelstellingen Dordrecht 2010-2015 (3% duurzaam geproduceerde energie in 2015) kunnen door windenergie worden behaald. Hiervoor is het nodig dat minimaal vier windturbines langs de Dordtse Kil worden gerealiseerd. Voor de doelstellingen na 2015 (in 2020 is 20% van de energie duurzaam geproduceerd) zullen er op land mogelijk onvoldoende mogelijkheden zijn om deze (volledig) door windenergie te realiseren. In het vervolgonderzoek wordt daarom ook gekeken naar de mogelijkheden van participatie in windenergieprojecten op zee”, aldus de raadsinformatie brief.

Amendement
Tijdens het sprekersplein heeft zich een ondernemer gemeld, Rewindable, die reeds vergevorderde plannen had  aangaande een  locatie voor windturbines  namelijk  langs  de A16 Oost (de Zuidpunt) , hier is in principe plaats voor  zes turbines.  GroenLinks is voorstander van het opnemen van deze locatie in het onderzoek,  omdat wij deze locatie zeer geschikt vinden en omdat de plannen al ver ontwikkeld zijn. GroenLinks heeft  hiertoe een oproep gedaan door een amendement  in te dienen tijdens de raadsvergadering van  25 juni. Wij deden dit op basis van de uitspraak van de Provinciale Staten bij de vaststelling van de windenergie studielocaties in de provinciale structuurvisie: ”deze locatie achter de hand te houden en opnieuw te overwegen indien de ontwikkelaar en de gemeente hiertoe een verzoek doen”. Later is duidelijk geworden dat dit had moeten gebeuren binnen een bepaalde termijn en die was inmiddels verstreken. Wij kunnen ons echter niet aan de indruk onttrekken dat de wethouder niet  van plan was  om zich in te zetten  voor deze locatie. Bij stemming in de raad kreeg het amendement geen meerderheid.

Motie
Als tweede heeft GroenLinks bij de bespreking van dit onderwerp een motie ingediend waarin GroenLinks het college oproept om zich, na de besluitvorming over windenergie, in te zetten om te komen tot een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Dordrecht  en de Stichting Drechtse Stromen (i.o.) zodat de Drechtse Stromen met behulp van de gemeente maar voor eigen rekening  drie windmolens zou kunnen ontwikkelen en realiseren voor burgers.

Argumenten om deze motie in te dienen zijn dat winstmaximalisatie door projectontwikkelaars kan worden voorkomen indien burgers zelf windturbines mede kunnen ontwikkelen, waarbij gebruik gemaakt kan worden van grondposities van de gemeente. Diverse Nederlandse gemeenten hebben hierover al afspraken gemaakt met burgerwindcoöperaties. Ook een argument is dat de stichting de Drechtse Stromen (i.o.) als onderdeel van stichting Platform Duurzaamheid Dordrecht zich als enige initiatiefnemer van burgers voor burgers heeft gemeld. Tot slot is, naast het gegeven dat het financieel aantrekkelijk is voor burgers om te participeren in windturbines,  ook belangrijk dat de bewustwording/ kennis  omtrent milieu- en energievraagstukken wordt vergroot.

De motie is aangenomen met een kleine aanpassing. Het college wilde namelijk voorkomen dat er een vorm van exclusiviteit voor Drechtse Stromen zou ontstaan.  Daarom is toegevoegd   “o.a.” zodat er in het amendement staat: “tussen de gemeente Dordrecht met o.a. Drechtse Stromen (i.o.). Ook is het aantal van drie windturbines uit het oorspronkelijke amendement  gehaald zodat de tekst luidt: “zodat Drechtse Stromen,  met behulp van de gemeente, voor eigen rekening windturbines kan ontwikkelen en realiseren voor burgers”.

Mary Ruisch