De maand september staat geheel in het teken van het milieu.
Het milieubeleidsplan 2005-2010 is in de commissievergadering van 24 augustus besproken en op 6 september in de raad vastgesteld.
Wij vinden het een goede nota waarin milieuaspecten op alle terreinen gedegen aan de orde komen. Positief is dat de aspecten gezondheid en veiligheid i.r.t. economische groei zeer serieus worden genomen.
Onze zorg hebben we uitgesproken over de toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. In de nota staat dat er volgens de rijksoverheid voldoende mogelijkheden zijn om de risico’s van deze toename te beperken, wij trekken dit in twijfel.
Door alle partijen, ook door Gr. Links is de fijnstof problematiek aan de orde gesteld.
Op donderdag 1 september is de commissie de straat op gegaan om de Dordtse inwoners te vragen aan welke punten op het gebied van milieu zij aandacht zouden willen geven. De mensen die werden geenqueteerd konden kiezen uit 10 mogelijkheden, zij mochten 3 keuzes maken.
De punten waren o.a. beperking van de snelheid op N3 en A16 tot 80 km. per uur, het verplichten van het plaatsen van roetfilters bij dieselauto’s te beginnen met het autopark van de gemeentelijke diensten, duurzaam bouwen, meer (en goedkoper) openbaar vervoer, meer aandacht voor de fietsers door de aanleg van meer fietsbanen(paden), het trekken van de groene grens(geen buitengebied meer opofferen voor (woning)bouw.).
De mensen die ik heb geinterviewd waren over het algemeen zeer enthousiast over deze aktiviteit, de raad op straat, en waren graag bereid tijd uit te trekken om samen de lijst door te nemen.
Op 7 september is de hele avond gepraat over grootschalige windenergie op het eiland van Dordrecht.
Inleidingen werden gegeven door F. Jansen namens het Nationaal Kritisch Platform Windenergie en door J. Warners van de Task Force Windenergie.
Vervolgens konden de commissieleden met elkaar, bezoekers en inleiders in discussie gaan over de centrale vraag:”Bent u het ermee eens dat de gemeente Dordrecht wil besluiten het mogelijk te maken dat er windmolens op de locatie Dordtse Kil III en IV geplaatst worden?”.
De discussie was redelijk geanimeerd. Voorstanders gingen m.n. voor duurzaamheid en terugdringen CO2 uitstoot, tegenstanders gaven aan dat het om een fractie van de energiebehoefte gaat en dat de CO2 reductie derhalve te verwaarlozen is.
Ook kwam de vraag natuurlijk aan de orde of die molens mooi of lelijk staan in het landschap.
De meneer van het Nationaal Kritisch Platform deed ook nog een pleidooi voor verder onderzoek naar kernfusiecentrales omdat die veel minder problemen met de afbraak van afvalstoffen opleveren dan de bestaande kerncentrales en pas echt bijdragen aan reductie van CO2 uitstoot. Hierop werd hij m.n. door links stevig aangevallen.
Op woensdag 21 september gaan we met de commissie op werkbezoek bij HVL BV. Dordrecht (voorheen Merwestroom). Daarna vergadert de commissie en wordt aan ons gevraagd een standpunt in te nemen, zijn we voor of tegen.
De fractie van Gr. Links neemt op dit moment het standpunt in dat windmolens schone energie leveren en hoewel het om een zeer beperkt aandeel van de energiebehoefte gaat, vinden wij (met een zekere aarzeling) dat de molens er mogen komen. Kil IV (industrieterrein) is dan een acceptabele keuze. Jammer voor de bewoners van de 2e Tol, voor hen wordt afbreuk gedaan aan hun mooie uitzicht.
Wel vindt Groen Links dat bij iedere volgende plaatsing van windmolens alle aspecten van overlast voor omwonenden en w.b. de horizonvervuiling e.d. opnieuw en zorgvuldig moeten worden afgewogen. De mogelijkheden van andere groene energie, waaronder zonneënergie en biomassa moeten verder worden onderzocht, en niet te vergeten de maatregelen die het energiegebruik doen afnemen want dat is pas echt luceratief.