Het zijn angstige tijden voor de inwoners van Dordrecht. Zekerheden vallen weg en we vragen ontzettend veel van iedereen. Deze crisis laat zien wat we belangrijk vinden en wie onmisbaar zijn. Zorg staat daarbij voorop, maar ook cultuur is van groot belang.

Vanaf 13 maart is de culturele sector stil komen te liggen. Geen optredens van bands, geen theater,
geen bioscoopbezoek of literaire bijeenkomst. We moeten onszelf vermaken, alleen of in een piepklein gezelschap.

Cultuur geeft mensen verbeelding, biedt troost en inspireert. De meeste culturele instellingen, kunstenaars en muzikanten hebben direct doorgepakt. Alles gratis en voor nix. Via social-media of op straat bieden zij troost en hoop aan de mensen die het nodig hebben en om de verbinding tussen mensen te behouden. Dit maakt ons trots.

De beslissingen over het cultuurbeleid van de toekomst zijn uitgesteld. Er zijn nu andere zorgen die veel meer aandacht behoeven. GroenLinks wil wel de zekerheid dat we ook na de crisis van al het moois in de culturele sector kunnen blijven genieten. Wij willen dan ook goede (financiële) ondersteuning voor zowel professionals als amateurs.

Zonder kunst en cultuur is de stad een troosteloze bedoening.
Laten we de cultuursector ook in de toekomst mogelijk maken.