Dit was de verontrustende titel in de krant die bij ons, GroenLinks, meteen allerlei vragen opriep. In tegenstelling tot de ministeriële afspraken dat in 2020 geen enkel kind langer dan 3 maanden thuis moest zitten, bleek uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat in het schooljaar 2017-2018 in Dordrecht totaal 49 leerplichtige kinderen thuis zat, waarvan 42 langer dan 3 maanden.

Als GroenLinks vinden wij dit onacceptabel en zorgwekkend, temeer omdat de GroenLinksfractie in 2017 al aan de bel heeft getrokken bij het college van Dordrecht vanwege de stijgende aantallen “ongeoorloofde” thuiszitters. Gemeenten zijn notabene verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Leerplichtwet. Uit de beantwoording van onze art.40-vragen bleek toen dat er sprake was van 22 thuiszitters en dat er voldoende hulpaanbod was voor de ouders die daarom vroegen!!??
Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht, die in het leven is geroepen om ondersteuning te bieden aan kinderen, ouders en scholen is er helaas niet voldoende in geslaagd om hier een passende oplossing voor te vinden. Opvallend genoeg vindt er in Dordrecht een sterke stijging van de aantal thuiszitters plaats, terwijl het terugdringen van het aantal thuiszitters een van de belangrijkste doelen was van het Passend Onderwijs.
Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht heeft eerder geconstateerd dat een van de indicatoren van de “thuiszitters” is dat het onderwijs en jeugdhulpverlening niet op elkaar aansluiten.  Waar wacht men nog op om dat proces te versnellen!!?? Allerlei vragen die wij graag met de wethouder(s) willen bespreken.
Als GroenLinks stellen wij het welzijn van het kind centraal. Elk leerplichtig kind die ongeoorloofd thuis zit is een teveel.
Zie verder het bijgevoegde art.40 vragen die wij samen met de PVDA hebben ingediend.