Op verzoek van de gemeenteraad is een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de sluiting van de afvalberging 3e Merwedehaven. De partijen, enerzijds de gemeente Dordrecht en anderzijds PROAV/Delta verschilden van mening over de bedrijvigheid op het voorterrein na sluiting van de stortplaats. Delta wil dit terrein gebruiken voor een scheidingsinstallatie en voor (tijdelijke)opslag van diverse afvalproducten.

Uit het rapport wordt duidelijk dat zowel het college als de gemeenteraad zich te veel gefocust hebben op de sluiting van de afvalberg en dat zij geen oog hebben gehad voor de (mogelijke) activiteiten op het voorterrein. Terugkijkend kunnen we constateren dat de geldende vergunningen ruimte  bieden  voor de door Delta beoogde activiteiten op het voorterrein. Noch het college, noch de raad heeft gevraagd naar de plannen met het voorterrein, kennelijk was iedereen te veel gefocust op de sluiting  van de afvalstort.

Kritische kanttekeningen die zijn gemaakt tijdens de discussie in de raad:

• het college is meer te verwijten dan de raad omdat het college de onderhandelingen met Delta niet heeft gevoerd en niet de raad.
  • de raad is (te)summier geïnformeerd over de onderhandelingen.
  • heeft het college de andere partij onderschat, moet bij dergelijke beduchte tegenstanders  niet een sterker onderhandelingsteam worden ingezet.
  • de raad heeft  zich te zeer gefocust op de stortlijsten van de provincie  omdat men op zoek was naar mogelijke aanwijzingen dat er onverpakt asbest was gestort.  Hierdoor heeft ook de raad te weinig aandacht besteed aan de (mogelijke) activiteiten op het voorterrein.