Zaterdagochtend was het eindelijk zo ver. De tasjes met hygiënische producten konden worden uitgereikt aan wethouder Peter Heijkoop en Stichting Quiet Dordrecht.

Menstruatie armoede

Voor de kerst heeft de Macro zich beschikbaar gesteld om te sponsoren voor deze actie. Inge Stevens (PvdA) en Kitty Kruger (GroenLinksDordrecht) hebben vele bezoekers van de Macro gevraagd om stukjes zeep, doosjes tampons te kopen en te doneren voor in de tasjes. Waarvoor wij dan ook iedereen, die gedoneerd heeft,hartelijk danken.

Alle producten werden verzameld bij Geef het Dordt , waar Suus en haar vrijwilligers het in tasjes hebben gedaan. Deze tasjes zijn nu als eerste uitgereikt aan Stichting Quiet Dordrecht, die het verspreiden onder bij hen bekend (jonge) dames, die weinig tot geen geld hebben deze producten aan te schaffen.

We gaan nog meer tasjes vullen en die zijn dan oa bedoeld voor het Jongerenwerk en de Workshop , zodat zij het ook aan de juiste personen kunnen uitdelen.

Menstruatie armoede

Met deze actie willen wij aandacht vragen voor menstruatie armoede. Het is bekend dat 1 op de 10 meisjes , vrouwen geen of onvoldoende geld hebben maandelijks tampons of andere hygiënische middelen te kopen. Hierdoor blijven zij thuis van school of werk met alle negatieve gevolgen van dien.

Stel je maar eens voor, dat een gezin ongeveer 50 euro te besteden heeft per week. Met drie menstruerende dames in huis. Per persoon ben je snel 5 euro per maand kwijt aan hygiënische middelen.

Afgelopen jaar is er in Schotland het besluit genomen deze middelen gratis te verstrekken aan iedere vrouw die het nodig heeft. Ze worden beschikbaar gesteld via openbare gelegenheden, als buurthuizen, bibliotheken, huisartsen. Het zou mooi zijn wanneer dit in Nederland ook kunnen bereiken.

Peter Heijkoop heeft toegezegd dit ook landelijk onder de aandacht te brengen.

Vanuit GroenLinks vraag Corinne Ellemeet er aandacht voor in de Tweede kamer.