In Dordrecht was er echter door allerlei regels geen mogelijkheid om dergelijke molentjes te plaatsen. Op verzoek van GroenLinks en andere partijen heeft de gemeente een regeling gemaakt, maar die kwam erop neer dat alleen gebouwen hoger dan 16 meter in aanmerking komen.

In de raadvergadering op zes februari diende ons raadslid Frans-Bauke van der Meer daarom een motie in, ondersteund door 11 andere partijen, die het mogelijk maakt dat deze windwokkels onder bepaalde voorwaarden ook op gewone huizen geplaatst kunnen worden. Zo moet het straatbeeld niet teveel verstoord worden en omwonenden ermee instemmen. De motie werd met 30 stemmen voor en slechts 5 tegen aangenomen!

Dit is een mooi succes voor het streven naar een klimaatneutraal Dordrecht in 2040. Op dit moment leveren die molentjes misschien nog niet zo heel veel elektriciteit op, maar de technologische ontwikkelingen gaan erg snel. En alle beetjes helpen. Bovendien betrekt het de inwoners meer bij de energietransitie en helpt het om de energiekosten te beperken. Door ook het straatbeeld en de mening van omwonenden mee te wegen, werken we bovendien aan meer draagvlak voor de transitie die voor ons allemaal van levensbelang is.