“ Alleen ga je sneller, maar met elkaar kom je verder. ”
Kitty Kruger Fractievoorzitter GroenLinks Dordrecht

Gezamenlijk werd gestreefd een stevige regio te maken op de gebieden wonen, werk, scholing; op de domeinen zorg en veiligheid.

Dit is ook gelukt tot zolang het duurde. Sinds twee jaar hebben we moeten erkennen dat het deze vorm van samenwerken niet helemaal meer van deze tijd is. Niet alles meer altijd met alle zeven gemeenten willen bespreken en regelen. Wel op thema een intensieve samenwerking met de gemeentes die op een bepaald moment dezelfde problematiek hebben.

Op deze manier kan er voor gemeentes meer maatwerk worden geleverd; we zijn allemaal gelijkwaardig en toch niet gelijk.

Bij deze laatste Drechtraad hebben de regiopartijen: PvdA, CDA, Onafhankelijk Papendrecht, D66-Philippo-VSP een motie vreemd ingediend, die bepleit de Giftgrens bij bijstand te verhogen. In de Tweede kamer is een motie aangenomen die vraagt om een landelijke vrijstelling van giften in de bijstand naar 1200 euro per jaar op te hogen. Deze wetswijziging is nog niet in werking getreden, maar gemeenten kunnen zelf hier al actie opnemen. Rotterdam, Den Haag, Enschede en Midden Drenthe zijn ons voorgegaan.

De portefeuillehouder in deze , Peter Heijkoop heeft deze motie overgenomen en zal de komende tijd zorgen voor uitvoering van de strekking van de motie: geef mensen, die weinig inkomen hebben, meer ruimte financiële ondersteuning te krijgen, of ondersteuning in natura. Zodat zij af en toe een beetje lucht hebben in de krappe bestaansmogelijkheden.

De Drechtraad is gestopt. Een nieuwe intensieve samenwerking tot stand gekomen.

Ik ga de van zelfsprekende contacten missen. De goede debatten, de informatieve bijeenkomsten en de bitterballen. Maar nog altijd geldt:

Alleen ga je sneller, maar met elkaar kom je verder.