Na “De kracht van het Lokale 2.0” zijn we eindelijk toe aan de bespreking van de Cultuurnota “De Kracht van Cultuur voor en door iedere Dordtenaar”.
GroenLinks is blij dat de cultuurnota er nu eindelijk ligt.
Het is er van gekomen; er ligt een document. Een document dat veel punten uit ons verkiezingsprogramma ten aanzien van Kunst en Cultuur beschrijft.

Kunst die er al is , voor iedereen toegankelijk maken en ruimte scheppen voor nieuwe initiatieven. Het betrekken van vooral jongeren. Cultuur en muziek educatie op de scholen. Het cultuuraanbod beter op elkaar te laten afstemmen. Een platform voor cultuur inrichten: iedereen praat mee en doet mee. Inwoners en professionals praten mee over het cultuurbeleid en de visie en adviseren het gemeente beleid.

De  financiële onderbouwing vinden wij in dit beleidsstuk onvoldoende. Mede ingegeven door de huidige situatie. Graag zien we deze dan ook compleet uitgewerkt met alle aandachtspunten die door andere partijen worden aangegeven en met de reflectie op de risico’s die de meeste instellingen nu lopen vanwege de stil liggende activiteiten. Graag horen we nog specifieke antwoorden op onze vragen van vorige week van de wethouder (zie hiervoor onze vragen aan het college)

De nota begint met het feit dat er in 2014, toen er feitelijke een  herijking op het toenmalige cultuurbeleid nodig was, geen financiële ruimte was voor een nieuw beleid. Dit is natuurlijk flauwe kul. Er zijn altijd financiële mogelijkheden. Het is maar welke keuzes je maakt. Soms heb je meer te kiezen dan een andere keer. Beter had er gewoon eerlijk gestaan dat er toen geen plaats was voor de ontwikkeling van kunst en cultuur omdat men er het belang er niet van inzag.

GroenLinks is juist nu van mening dat we  onze financiële middelen slim moeten gaan inzetten. Volop gebruik  gaan maken van de geboden Rijksregeling 2021-2024 ter stimulering van het landelijk Fonds. Betrek het Jongeren werk hierbij. Niet gaan kijken of we dit wel kunnen, maar gewoon gaan doen.

Hoe gaan we ervoor gaan zorgen dat de gemeente en het bedrijfsleven samen een matchingsfonds voor cultuur ontwikkelen.

We gaan cultuureducatie stimuleren in iedere wijk en op iedere school. Kinderen die opgroeien met muziek, kunnen beter leren en zullen beter met elkaar leren omgaan . Zo staat het mschreven in de nota. Maar hoe rijmt dit met : de locatie waar het geboden wordt blijft het Energiehuis? Hoe krijgen we krijgen we culturele activiteiten weer meer naar de wijken

Cultuur helpt mensen zich te emanciperen, te ontwikkelen. Het kan een goede component zijn in de zorg. Theater, muziek, helpen mensen herinneren, helpen mensen verwerken, helpen mensen te functioneren. Een voorbeeld is hierbij zingen met demente ouderen. Voor muziek, theater, sport en spel is nauwelijks tot geen geld in de zorg. Terwijl deze zaken fundamenteel helpen aan een betere leefomstandigheid van degene die het nodig hebben. Breng werkers in het sociale domein en kunstenaars bij elkaar en laat hen de uitdagingen in de hulpverlening vorm geven. De kunstenaar maakt muziek. De demente bejaarde ervaart, beleefd en doet mee. De  waarde van leven stijgt significant.

Iedereen moet mee kunnen doen. Dat is het motto van dit college en zeker dat van GroenLinks. Dit betekent dat we mogelijk moeten maken. Laat niet alleen de mensen naar de kunstuitingen komen, maar breng het ook naar de mensen , naar de wijken. Betrekt meer mensen van verschillende culturen bij elkaar. De wijk Krispijn is een goed voorbeeld hiervan. In de wijkcentra de Koleriet en de Buitenwacht werken vele culturen met en naast elkaar.

In de nota staat:

We vinden het belangrijk om de professioneel beeldend kunstenaar en vormgever aan onze stad te verbinden, die dan in zo’n stad kunnen wonen en werken.

Er is eindelijk geconstateerd dat de ateliers in Dordrecht toch wel aan de prijs zijn en dat er behoefte is aan betaalbare ateliers. Gemeentelijke ateliers gaan een begrip worden. Er is een goede aanzet gemaakt tot een beleid. Waarin nog wel het een en ander uitgewerkt moet worden. Gemeentelijke ateliers worden aangegaan voor een periode van 5 jaar en kunnen dan weer op contract met vijf jaar verlengd worden. Hoe vaak kan er verlengd worden? Want laten we wel wezen dat het leven van een kunstenaar vaak geen vetpot is. En dat er veel net het hoofd  water kunnen houden, ook al werken ze zich uit de naad. Waardoor het uitzicht naar een duurder atelier mogelijk niet voor iedereen is weggelegd. Het lijkt net een beetje op de huizenmarkt. Het is duidelijk een farce gebleken dat iedereen begint met een sociale huurwoning en vervolgens doorstroomt naar duurdere woning. Voor wie kan is het goed om door te stromen en ruimte te maken voor degene die minder bemiddeld zijn.

Kom ik op het probleem werken-wonen. Op een of andere manier is er gekozen om niet meer te kunnen wonen (lees ingeschreven staan in het bevolkingsregister) op hetzelfde adres dat men werkt. Terwijl het wel mogelijk is om 24/7 aanwezig te zijn. Studie door het land heen laat zien dat er ook dit soort hybride leven wel mogelijk wordt gemaakt. Het college heeft  aangegeven dat er naar gekeken wordt of dit in Dordrecht in de toekomst ook mogelijk is. In de toekomst….. het is er al. Waarom goede dingen stoppen, om later weer in te voeren?

Op de Singel 222 is er al jaren een gedoogbeleid voor dit soort wonen. GroenLinks pleit er dan ook voor  , met de woningnood in ogenschouw nemen , deze vorm te laten voort bestaan met de benodigde genomen maatregelen tav bijvoorbeeld brand veiligheid.

Voor de muziekwereld is ook wat ruimte in het cultuurbeleid. Super dat er een poppodium collectief is ontstaan. We zien daar een goed voorbeeld in hoe er samengewerkt wordt onderling, maar vooral ook met andere culturele partners in de stad. Samenwerking met de grote evenementen om deze ook meer uit te rollen op onderdelen naar de wijken.

Zowel dhr. Knol als Marisa Monsanto, twee externe deskundigen, gaven beiden aan dat we ons moeten richten op Dordrecht, maar vooral ook in de samenwerking in de regio. Samenwerken met Rotterdam. Van elkaar leren. Zo heeft Rotterdam bijvoorbeeld een apart potje geld voor podiumkunsten waarvan professionele makers gebruik van kunnen maken. We hoeven niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Het is net als bij allerlei andere domeinen. Alleen ga je misschien sneller maar met elkaar kom je verder.

Over alle sectoren op het kunst en cultuur beleid valt nog veel te zeggen . Zowel op professioneel gebied als bij de amateurkunst. We hebben het allemaal in Dordrecht. We zullen het moeten koesteren, omarmen en meer de ruimte moeten geven om te ontwikkelen.  We zullen moeten mogelijk maken. Soms financieel, soms door beleidsmatige ondersteuning. We hebben nu een schitterende broedplaats als DOOR. We weten dat dit maar tijdelijk is. Hoe hard wordt er gewerkt aan een alternatief? In Dordrecht zijn verschillende plaatsen, gebouwen die GroenLinks behouden zou willen zien voor de gemeente en voor kunst en cultuur en zeker goed mogelijk in combinatie met onderwijs en de arbeidsmarkt: We noemen er zomaar een paar: De Bieschbosch hal, De Berckepoort, de Bibeliotheek, de Jazzsoos, Pictura. Het is een kwestie van keuzes maken.

Laten we aan de slag gaan. De aanzet voor een nieuw beleid is gemaakt. Er is geld nog moeite gespaard om op te halen onder alle inwoners van Dordrecht. Er is veel verzameld en er moet nu een uitvoeringsprogramma gemaakt worden waarbij keuzes gemaakt zullen moeten worden.

Laten we al deze inspanningen omzetten naar een kracht vooruit. Naar de kracht van cultuur voor en door iedere Dordtenaar. Een samengaan van sociaal, maatschappelijk en economische beweging.

Kunst en Cultuur is genieten, verwonderen, lerend, vormend en verbinden.