In september 2013 heeft het Havenschap Moerdijk haar havenstrategie 2030 gepresenteerd. Op deze strategie is door een commissie van advies onder leiding van Ed Nijpels een reactie gegeven. Bij de totstandkoming van de havenstrategie Moerdijk zijn in eerste instantie een groot aantal partijen betrokken geweest. De gemeente Dordrecht en de regio Drechtsteden zijn pas later in de gelegenheid gesteld om te reageren. GroenLinks Dordrecht vindt dat veel te laat. De ontwikkeling van Moerdijk is voor Dordrecht en de Drechtsteden van te groot belang om in dit stadium pas mee te spreken. Dat heeft de brand bij Chemie-Pack in 2011 maar al te zeer duidelijk gemaakt.
De relatie met het Eiland van Dordrecht wordt in de Havenvisie Moerdijk niet benoemd. Er wordt niet gekeken naar de economische belangen van de regio Drechtsteden. Ook worden de veiligheidsrisico's voor dit gebied niet betrokken in de visie. We hebben daarom het college van Dordrecht een aantal vragen gesteld over de ontwikkeling van de visie. Ook hebben we een onze bedenkingen over de inhoud. GroenLinks vindt dat de groei van het havenbedrijf Moerdijk voornamelijk gericht moet zijn op een duurzamer complex. De gemeente Dordrecht, de regio Drechtsteden en de Veiligheidsregio ZuidHollandZuid moeten een grotere rol spelen bij de ontwikkelingen rond Moerdijk.
Dorp
Ook heeft GroenLinks Dordrecht grote twijfels bij het advies van de commissie Nijpels. Deze commissie ziet geen mogelijkheden voor een goede balans tussen leefomgeving en economische groei van het Havenbedrijf. Er wordt voorgesteld om het gesprek aan te gaan om de woonomgeving op te offeren aan de economische ontwikkeling. Ook de SER Noord-Brabant is een voorstander van het verdwijnen van het dorp Moerdijk. We willen dat de gemeente Dordrecht zich uitspreekt tegen dit advies van de commissie Nijpels. Economische belangen mogen er nooit toe leiden dat een gehele leefgemeenschap verdwijnt.
Havenstrategie
In het kort hieronder de inhoud van de Havenstrategie Moerdijk. In de Havenstrategie 2030 schetst het Havenschap Moerdijk haar ambities voor de komende jaren. De belangrijkste lijn in de strategie is economische groei in goede balans met de omgeving. Het havenschap wil blijven groeien door in te zetten op de regio West-Brabant. Vooral ziet zij ook grote kansen in relatie tot de havens van Rotterdam en Antwerpen. Geconstateerd wordt dat er veel mogelijkheden zijn rond de overslag van containers uit Rotterdam en Antwerpen.
In de havenstrategie wordt belang gehecht aan de balans tussen People, Planet en Profit. Hierbij wordt aandacht besteed aan het concept gelijkwaardig nabuurschap. Het havenbedrijf gaat er van uit dat de economische groei samen gaat met de goede leefomgeving rond het Havenbedrijf. De havenvisie kent drie hoofdstrategieën voor de ontwikkeling van het havenbedrijf. Ten eerste de strategie van Extended Gate, waarbij Moerdijk een verlengstuk is van de havens in Antwerpen en Rotterdam. Daarnaast de verdere ontwikkeling van Short Sea Shipping, de aanlevering van goederen vanuit en verzending naar andere Europese zeehavens. Als laatste hoofdstrategie is het uitbouwen en verduurzamen van het industrieel complex benoemd.
Sander van der Zee