De Motie:tegen verhoging van de maximum snelheid tot 130 km/uur richtte zich met nadruk tegen de verhoging van de maximum snelheid op het eiland van Dordrecht en meer specifiek op de A16 ter hoogte van de Wielwijk in Dordrecht.

Toelichting bij de  motie vreemd aan de orde van de dag van GroenLinks op 20 december 2011.

Wij zijn zeer bezorgd over de voorgenomen verhoging van de maximumsnelheid  naar 130 km/uur daarom verzoeken wij het College en de Raad onze motie te ondersteunen.

Onze argumenten:
De verhoging van de max. snelheid zal;

-de verkeersveiligheid negatief beinvloeden en leiden tot meer verkeersslachtoffers

-het gebruik van brandstof onevenredig toenemen , macro zal dit minstens 10% bedragen. Dit is, naar de mening van GRL,  onacceptabel in deze tijd waarin energiebronnen steeds schaarser worden.

-de  gezondheid van bewoners die in de directe nabijheid van snelwegen wonen wordt ernstig bedreigd door de extra uitstoot van roet en fijnstof. Veel mensen, waaronder een aanzienlijk aantal kinderen, die in de nabijheid van een drukke verkeersweg wonen, kampen met luchtwegproblemen en allergieën. Ook de negatieve effecten op de gezondheid als gevolg van van geluidsoverlast , moeten niet worden onderschat.

Voorzitter een ieder in deze raad heeft oa.  via de media, kennis kunnen nemen welke onrust de plannen van minister Schulz, naar de mening van GroenLinks, terecht veroorzaken..

In het gehele land is daarom  door velen  kritisch gereageerd op het plan om de maximum snelheid te verhogen.

Ik noem er hier een paar;
-De wethouders van veel gemeenten maken  zich zorgen. Dit blijkt uit de resultaten van de enquete die de VNG onder wethouders heeft gehouden.

81 % van de wethouders wil het rijk kunnen vragen om een (tijdelijke) verlaging van de maximumsnelheid als de luchtkwaliteit verslechtert.

Zij geven  aan dat het rijk niet vooraf met de gemeenten heeft overlegd over de voorgenomen snelheidsverhogingen en daarom stellen zij het rijk verantwoordelijk voor de verslechtering van het leefklimaat als gevolg van hogere maximumsnelheden. De geenquetteerden vinden dat het rijk de kosten voor zijn rekening moet nemen die het gevolg zijn van de hogere maximum snelheden. Te denken valt aan het plaatsen van geluidwerende schermen en eventuele andere maatregelen die moeten worden getroffen als gevolg van de hogere maximum snelheden

De  grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben zich kritisch uitgesproken over de plannen, expliciet wordt gewezen op de gezondheidsrisico’s voor bewoners in de nabijheid van drukke wegen.

Het landelijke CDA één van de  huidige regeringspartijen, is  het niet eens met de voorgestelde maatregelen van minister Schulz en ligt hierover in de clinch met de VVD (regeringspartner).

Uitkomst van de behandeling in de gemeenteraadsvergadering.
Vóór onze motie stemden, de gehele fractie van de PvdA (6), de fractie WEK (2), de fractie van D66(2), 1 lid van de VSP, 1 lid van de CU/SGP,  GroenLinks(3).

Dat betekende geen meerderheid. Opnieuw liet BVD zien dat er weinig is overgebleven van hun aktieve inzet wb. het  milieu. Kennelijk kan men niet verder kijken dan de eigen Dordtse grens. Overigens laten ze door de motie niet te steunen wel de bewoners van Wielwijk in de kou staan. Ook het niet instemmen met deze motie door het CDA heeft ons verbaasd, gegeven de opvatting van de landelijke CDA fractie, mogelijk hebben ze het allemaal niet zo gevolgd.