De afdelingen Rotterdam en Den Haag van GroenLinks hebben het initiatief genomen om te komen tot een landelijk
meldpunt ‘vuurwerkoverlast’. Tot nu toe hebben Amsterdam, Enschede, Haarlem, Nieuwegein, Heerlen, Delft, Oss,
Binnenmaas en Strijen aangegeven mee te willen doen met het meldpunt.

GroenLinks Dordrecht sluit zich hierbij aan, oa. omdat we ieder jaar weer horen van ernstige ongelukken door het onvakkundig afsteken van (sier)vuurwerk. Ook wordt er in de dagen voorafgaand aan de jaarwisseling, steeds vaker (illegaal)zwaar vuurwerk gesignaleerd en verkocht.
Een ander punt is dat de lucht sterk wordt vervuild en dat hierdoor oa. mensen met chronische luchtwegproblemen soms meer dan een week, voorafgaand aan de jaarwisseling en ook nog daarna, ernstige klachten ervaren. Velen kunnen zich in die tijd zelfs niet buitenshuis begeven. Rest nog dat veel (huis)dieren helemaal gek worden van alle vuurwerk dat wordt afgestoken. Al meerdere malen heeft GroenLinks Dordrecht aangegeven de voorkeur te geven aan een groot geregisseerd vuurwerk in onze stad waar alle Dordtenaren van kunnen genieten. Recent meldde wethouder Sleeking dat hij wil gaan onderzoeken of er in Dordrecht draagvlak is voor zo’n lokaal evenement en of mensen dan bereid zullen zijn zelf minder, of liever,geenvuurwerk meer af te steken. Het meldpunt is te vinden op;

Het meldpunt loopt tot 3 januari zodat ook de overlast rondom vernieling en rommel kan worden gemeld.

Daarna zullen de meldingen worden verwerkt en zal er een vervolg aan worden gegeven. De idee is om de klachten te bundelen en in zijn totaal aan te bieden aan de Tweede kamer en/of een minister.