Steeds meer zien we de gevolgen van klimaatverandering om ons heen en steeds breder klinkt de roep in de samenleving om actie te nemen: de klimaatmars, scholierendemonstraties en landelijk is de klimaatwet aangenomen.

Dat betekent ook wat voor onze stad. De gemeenteraad heeft eerder uitgesproken dat Dordrecht in 2050 energieneutraal moet zijn. Maar woorden zijn gemakkelijk, en het is bij lange na niet duidelijk of we het gaan halen.
Dordrecht hoort op dit belangrijke punt haar verantwoordelijkheid te nemen. Zeker ook omdat de energietransitie grote kansen biedt voor onze stad. GroenLinks is daarom een raadsinitiatief gestart. Kern daarin is dat Dordrecht een tijdpad opstelt, en stapsgewijs de nodige maatregelen neemt. Zodat we daadwerkelijk het doel van energieneutraal in 2050 halen. We hebben hierin samenwerking gezocht met andere politieke partijen en met duurzame organisaties uit de stad, onder andere in een bijeenkomst op 27 maart.
Het raadsinitiatief is afgelopen dinsdag officieel aan de gemeenteraad aangeboden. Met steun van D66, PvdA, Fractie Jager, SP en VSP. Na de zomer volgt de verdere behandeling. Het doel is duidelijk: dat Dordrecht daadwerkelijk op weg gaat om echt een energieneutrale stad te worden.