De fractie van GroenLinks is teleurgesteld over de evaluatie van het Integratiebeleid in de commissie Sociaal van de gemeenteraad op dinsdag 22 april.

Positieve punten, maar weinig verbinding en uitwerking

GroenLinks ziet positieve punten, maar weinig visie en verbinding tussen de benoemde acties. Zo zien we veel in de verbindingen tussen maatschappelijke organisaties en de inzet van een netwerk van hoogopgeleide migranten. Deze samenwerkingsverbanden tussen kunnen een belangrijke rol spelen voor de integratie. Dat ziet GroenLinks als een grote kans. We zien echter dat er in Dordrecht nog slechts zeer resultaten worden geboekt.

Diversiteitsbeleid

Ook over het onderdeel diversiteitsbeleid van de gemeente Dordrecht is GroenLinks ontevreden.

In 2008 is door het toenmalige college een motie diversiteitsbeleid overgenomen (ingediend door GroenLinks en Fractie Karapinar), waarin opgeroepen werd om meer allochtonen en vrouwen in midden en hogere functie bij de gemeente. Het lijkt er op dat er de afgelopen jaren geen stappen zijn gezet om dit te bereiken. Op dit moment is de situatie als volgt: Sturing vindt niet plaats door harde quota, maar door aandacht voor het onderwerp.Dat gaat volgens de fractie van GroenLinks niet leiden tot een verbetering van de positie van vrouwen en allochtonen binnen de managementlaag van de gemeente Dordrecht.

Belangrijkste conclusies GroenLinks-fractie:

Voor GroenLinks zijn de belangrijkste conclusies rond de evaluatie van het integratiebeleid:

• Er zijn positieve punten ingezet, maar er is weinig verbinding tussen de acties;
  • De resultaten laten zien dat er bij Dordtse instellingen te weinig aandacht is voor interculturele diversiteit;
  • Het diversiteitsbeleid van de gemeente Dordrecht heeft te weinig prioriteit;
  • De aanpak van de werkloosheid onder allochtone jongeren is een belangrijk punt van zorg; hierop moet een gerichte aanpak worden ontwikkeld;
  • Er is geen toekomstvisie op het onderwerp integratie.