In november zal de gemeenteraad zich buigen over de uitwerking van het nieuwe fietsbeleid. Een belangrijke notitie, mede omdat Dordrecht streeft naar de titel 'Fietsstad 2015'. Vooruitlopend daarop gaat GroenLinks op zaterdag 12 en 19 oktober een aantal fietsroutes in Dordrecht onderzoeken. Wil je meedoen met deze fietstocht? Meld je dan nu aan!

De startnotitie 'Dordt fietst verder' is in april dit jaar vastgesteld door de raad. Joke Edenburg vroeg toen namens GroenLinks aandacht voor  een groot aantal punten die fietsen in Dordrecht aantrekkelijker maken. Zo pleitte zij voor meer speciale fietsstraten waar de auto te gast is. Ook maakte ze zich sterk voor vandalisme bestendige fietsstraatpompen, meer elektrische oplaadpunten en parkeerplaatsen met leenfietsen en fietsreparatiepunten.  Speciale aandacht was volgens GroenLinks nodig voor de zogenaamde 'rafelranden' van de stad , zoals de Weeskinderendijk, de toegganspunten naar de bedrijfsterreinen, recreatiewegen en rondwegen met drukke uitvalswegen.  "Juist daar waar economische functies belangrijk zijn, moet het mogelijk zijn een veilig en dicht fietsnetwerk in stand te houden. " Tot slot opperde Joke een fietsambassadeur aan te stellen in Dordrecht:  iemand die de gemeente ondersteunt, stimuleert en promoot bij de uitvoering van het fietsbeleid en  kennispunt is en tussenpersoon voor bedrijven en scholen.

Knelpunten
GroenLinks betwijfelt of Dordrecht  klaar is voor de titel ´Fietsstad van het jaar´. We denken dat er nog veel knelpunten moeten worden opgelost.

Om de startnotitie verder uit te werken zijn er de afgelopen maanden verschillende bijeenkomsten geweest met belangengroepen: de fietsersbond, fietsenvereniging De Mol, ANWB, afdeling Verkeersveiligheid. In november zal, naar verwachting de notitie worden aangeboden aan de raad om in december te worden vastgesteld.

Wij gaan als GroenLinks natuurlijk niet stil zitten. Wij willen voor die tijd nog graag extra aandacht vragen voor het belang van deze notitie Fietsbeleid. Niet alleen voor de ambitie om fietstad van een bepaald jaar te worden, alswel om ervoor te zorgen dat Dordrecht fietsstad wordt waar de auto te gast is.

Pilot fietspompen
Wij zullen een voorschot nemen op de veranderingen in de stad en het college voorstellen alvast een pilot te starten met vijf fietspompen in beton die we op strategische wijze kunnen neerzetten.
De Utrechtse ondernemer Duco Douwstra heeft aangeboden door het hele land gratis fietspompen in beton te plaatsen. De pompen wegen meer dan 100 ton en zijn moeilijk mee te nemen. In Utrecht staan er inmiddels tien en in Vleuten vijf. Daar is er positieve ervaring mee opgedaan. De pompen worden niet vernield en de fietsers zijn blij, indien nodig , een fietspomp voorhanden te hebben.

Onderzoek fietspaden
Leden van GroenLinks gaan in oktober onderzoek doen naar de kwaliteit van de fietspaden in Dordrecht.  Op zaterdag 12 en 19 oktober gaan zij vanuit het centrum naar vier wijken fietsen en kijken of dit op een goede manier kan.  We zullen onderweg foto’s nemen van de plekken waarvan wij denken dat ze niet veilig zijn of moeilijk begaanbaar.

Daarnaast zullen we in iedere wijk op een centrale plaats anderhalf uur aanwezig zijn, zodat  bewoners kunnen vertellen wat zij vinden van fietsen in de wijk en de ontsluiting naar de binnenstad. Na afloop worden de bevindingen in een notitie aan het college en de raad aangeboden.

Wie gaat er mee fietsen?
Heb je zin om mee te fietsen, dan kun je je opgeven via info@groenlinksdordrecht.nl, t.a.v. Kitty Kruger of Joke Edenburg. Geef aan of je het hele programma meefietst of alleen een onderdeel.

Programma
Het programma en de fietsroutes staan in de Agenda.