Op 9 november 2021 kreeg de Raad informatie toegestuurd over de implementatie van de waterbusdienstregeling door Blue Amigo. Uit deze informatie blijkt dat de afvaarten vanaf de Hooikade naar Zwijndrecht in de wintermaanden niet plaatsvinden. Hoe het ook kon gebeuren, maar we hebben deze mededeling over het hoofd gezien. 

In de Commissie Fysieke Leefomgeving van 23 november hebben wij gevraagd om te onderzoeken of het mogelijk is om de avonddienstregeling te verlengen, met name in de zomerperiode. We hebben echter verzuimd nadere vragen te stellen over het vervallen van het halte Hooikade in de wintermaanden. Gelukkig zijn inwoners van Dordrecht hier wel scherp op gebleken en hebben ons vragen gesteld hoe dit zo heeft kunnen gebeuren. Zij waren volslagen verrast. Er was hierover niet gecommuniceerd volgens hen. Wij waren in principe ook verrast , maar hadden het wel kunnen weten. 

Beter laat dan nooit hebben wij hier alsnog vragen over gesteld aan het college in de hoop  dit grote ongemak recht te zetten.

1.       Is het college betrokken geweest bij het besluit om in de winter de Hooikade niet aan te doen? Zo ja, wat is uw inbreng daarbij geweest?

2.       Bent u het met ons eens dat het wegvallen van deze verbinding in de wintermaanden de reisduur flink kan verlengen voor bijv. scholieren, winkelend publiek, bezoekers van het ASz in Zwijndrecht en anderen die geen auto hebben of die liever niet gebruiken? Zo nee, waarom niet?

Zo ja, bent u het met ons eens dat dit ongewenst is uit het oogpunt van toegankelijkheid van beide steden en het stimuleren van het OV?

3.       Ziet u mogelijkheden om hier nader met de provincie en/of Blue Amigo over te overleggen om tot een oplossing van dit probleem te komen en bent u bereid die mogelijkheden te benutten?