Hoe zorgen we ervoor dat de lokale democratie in de toekomst aansluit bij de wensen van onze burgers? De Gemeenteraad van de Toekomst zoekt het antwoord op deze vraag in zes seminars voor vertegenwoordigers van gemeenten, maatschappelijk betrokkenen en burgers. Fractievoorzitter Mary Ruisch deed vrijdag 13 september mee aan het seminar 'Communicatiekracht' in Arnhem.

De ochtend bestond uit een masterclass met drie onderdelen: de presentatie van het onderzoek door Quint Kik & Lammert Landman over Persinnovatie, een lezing van Steven van Belleghem met de titel 'Van volksvertegenwoordiger naar conservationmanager' en een discussie van de sprekers met de aanwezigen in de zaal.

Oude versus nieuwe media
Het onderzoek Persinnovatie ging in op de rol/functie van de oude media, toegespitst op kranten,  lokale radio en televisie.  De vraag werd gesteld heeft de lokale pers richting politiek, nog de waakhondfunctie die zij vroeger had. Daarop was het antwoord duidelijk  'nee'. Wat ik verder heb opgepikt is dat een deel van de oude media voor politici nog steeds nuttig is om hun doelgroep te bereiken ook nu nog. En laten we vooral niet spreken over lokale sufferdjes  als we spreken over de gratis huis aan huis bladen, want die bereiken nog steeds een fiks aandeel van de inwoners. Mensen die geen landelijke kranten lezen en zich niet of nauwelijks bewegen binnen de nieuwe media zoals  Twitter en Facebook, maar het zijn wel potentiële kiezers!

Het is mij ook zeer helder geworden hoe effectief en aanvullend de nieuwe media zijn als je ze gericht inzet. De  sprekers  van die dag maakten duidelijk hoe je bijv. een discussie kan uitlokken door een scherpe tweet te plaatsen. Vervolgens werd een kleurrijk voorbeeld gegeven hoe dat ook uit de hand kan lopen.

'Doe wat je zegt'
Van Belleghem was zeer onderhoudend. Zijn presentatie was bijna een conference waarbij hij alles uit de kast haalde om zijn beweringen te ondersteunen.  Groot goed is dat je als volksvertegenwoordiger echt bent : “Doen wat je zegt” en je niet alleen laten zien als de verkiezingen eraan komen. Bewoners kijken daar dwars doorheen.

's Middags zijn we aan het werk gegaan in drie groepen. Éen groep is de straat opgegaan om mensen op de markt van Arnhem te interviewen. Zelf heb ik deelgenomen aan een werkgroep nieuwe media, waarin we praktisch hebben geoefend met Twitter en Facebook.  Hoe zorg je ervoor  dat de boodschap waarvoor je slechts een beperkt aantal tekens tot je beschikking hebt toch doeltreffend is en  hoe lok je discussie uit (ook heel leuk).

Inspirerend
Zelf heb ik deze dag als heel inspirerend ervaren. Het was allemaal lekker actief,  en ik vind het altijd erg  zinnig om mensen uit andere gemeenten te spreken en te horen hoe zij zaken aanpakken.

Meer informatie kun je vinden op de Gemeenteraad van de Toekomst.