Zondag 11 mei komt Bas Eickhout, europarlementariër en Europees lijsttrekker voor GroenLinks naar Dordrecht. Om 16:00 uur woont hij een bijeenkomst bij over luchtkwaliteit in ontmoetingscentrum De Buitenwacht, Bosboom Toussaintstraat 67 te Dordrecht.
Van 9 tot en met 11 mei zet GroenLinks zich, in aansluiting bij de landelijke actiedag SOSlucht in het kader van de Europese verkiezingen, in voor gezonde lucht, in de Drechtsteden en in de rest van Europa.
We hebben een groot probleem in Nederland. Onze lucht is het meest vieze van heel Europa. Door de uitstoot van vrachtwagens en fabrieken. En dat is ongezond. Er is een medicijn: voorrang geven aan de fiets en het openbaar vervoer, vieze auto’s en vrachtwagens weren uit de stad, betere techniek voor schonere fabrieken.
Lucht trekt zich niets aan van grenzen. Wat in het Ruhrgebied of in Groot-Brittannië uit de schoorsteen komt, trekt ook over Nederland. GroenLinks strijdt in Europa, in de Tweede Kamer en in Dordrecht/Drechtsteden voor schone lucht. GroenLinks wil dat de Europese norm voor luchtkwaliteit veel strenger wordt. Dat is zeker voor Nederland hard nodig omdat we zelfs veel te ruime normen blijven overschrijden.
A16
De Diepenbrockweg is de meest vieze plek in Dordrecht. En ook de lucht op de Hugo de Grootlaan is erg vervuild. Dit komt doordat beide wegen in de woonwijk Oud-Krispijn - de Diepenbrockweg in zijn geheel en de Hugo de Grootlaan gedeeltelijk - vlak langs de A16 lopen, een van Nederlands drukste snelwegen. De verkeersdruk, op de Hugo de Grootlaan ook van verkeer richting de stad, is erg hoog. De lucht in de Prinsenstraat is eveneens onder de maat. Bestemminsverkeer naar het winkelgebied dendert door deze smalle straat in het historisch centrum van Dordrecht, waardoor de oude panden trillen en de bewoners in de vieze lucht zitten. Deze bewoners en ook die uit Oud-Krispijn hebben al meerdere malen hun zorg uitgesproken over deze situatie.
Doodsoorzaak
Vieze lucht is dan ook een zeer ernstig probleem: het aantal doden hierdoor is in Europa tien maal groter dan het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongelukken. Het is de tweede vermijdbare doodsoorzaak in Nederland (na roken). De Nederlandse lucht hoort bij de vuilste van heel Europa, waardoor jaarlijks duizenden mensen vervroegd overlijden. Daarnaast tast vervuilde lucht de hersenen aan en leidt het tot leerproblemen.
De lucht moet schoner om de gezondheid van alle burgers te beschermen. Er is een medicijn voor schone lucht: voorrang geven aan de fiets en het openbaar vervoer. Strengere eisen aan de uitstoot van auto’s en vrachtauto’s en de meest vieze hiervan met milieuzones weren uit de stad. Lagere maximumsnelheden rond woonkernen. En strengere eisen aan de uitstoot van fabrieken.