Het bestuur van de vereniging heeft jullie onlangs per e-mail op de hoogte gebracht van mijn voorgenomen toetreding tot de fractie van GroenLinks Dordrecht. Omdat wellicht een aantal van jullie wellicht wat vreemd staan te kijken van deze ontwikkeling lijkt het me nuttig, om in aanvulling van wat het bestuur geschreven heeft, jullie een overzicht te geven van mijn politieke verrichtingen tot dus ver. Ik denk dat deze lijst een aardig beeld geeft van mijn politieke voorkeuren en betrokkenheden.

/* /*]]>*/

Wijkgericht werken

Wat betreft het Sociaal programma Crabbehof heb ik accenten aangebracht zoals het verbeteren van de veiligheid in de flats rondom het Van Oldebarneveldtplein door zaken snel onder de aandacht van gebiedsmanager te brengen.

Drugsoverlast die ik zelf waarnam heb ik ook aan de orde gesteld. Deze is vervolgens aangepakt en er is meer handhaving gekomen. Zo is er bijvoorbeeld een kroeg gesloten i.v.m. drugshandel.

Verder heb ik ideeën aangedragen en uitvoering gegeven aan projecten met diverse bevolkingsgroepen in de wijk. Ik heb allochtone vrouwen fietsles gegeven in Crabbehof in het kader van “Fietsen als weg naar zelfstandigheid”. Allochtone vrouwen heb ik geholpen met het zoeken naar een leer-stageplek in de sportbegeleiding. Deze plekken heb ik gevonden via scholen voor primair onderwijs.

Incidenteel neem ik ook deel aan de themabijeenkomsten voor vrouwen in het wijkcentrum.

Ik heb de wethouders van wijkgericht werken en van wonen en leefbaarheid benaderd om een brede discussie te beginnen over de behoeften binnen Dordrecht aan maatschappelijke opvang, per doelgroep bekeken, om daarna te inventariseren waar er gaten vallen waardoor sommige hulpbehoevenden uit beeld verdwijnen. Vervolgens moet berekend worden wat het zou kosten om de opvang op peil te brengen zodat dat niet meer gebeurt.

Milieu/ bomen

Ik heb de wethouder milieu en de raadscommissie op de hoogte gebracht van het feit dat Milieu Centraal een lijst heeft van boomsoorten, gerangschikt naar hun vermogen om CO2 om te zetten naar zuurstof. Daar zou in het vervolg met de aanplant rekening gehouden moeten worden. Hiertoe moet nog een motie ingediend worden.

Binnenstad

Ik heb het probleem van de trillingshinder met een motie onder de aandacht gebracht van het college, waarna begonnen is de betreffende straten te herbestraten. Bovendien is een lengtebeperking ingevoerd voor delen van de binnenstad. Voorbeelden zijn de Grotekerksbuurt, de Groenmarkt en de Wijnstraat. Een punt van zorg blijft het uitblijven van een aslastbeperking, en dat de grootste trillingveroorzakers nog steeds een ontheffing krijgen van de wethouder.

Stadswerven

Ik was initiatiefnemer van een amendement betreffende het project Stadswerven om in de planning de aanleg van een insteekhaven op te nemen, omdat deze noodzakelijk is voor de vestiging van een Nautisch Kenniscentrum

Leefbaarheid/ bereikbaarheid

Samen met William Nederpelt probeer ik draagvlak te krijgen bij vervoerders voor twee stadsdistributiecentra in het oostelijk en westelijk deel van Dordrecht. Hierdoor wordt de binnenstad ontlast van zware en lange voertuigen, en grote voertuigen bereiken, na overslag, dan weer snel de A15 of A16. De verdere distributie naar de binnenstad gaat dan verder met kleinere hybride of elektrische voertuigen. In Utrecht heeft men met deze aanpak al ervaring opgedaan. Dit soort stadsdistributie kent een uitgebreid scala aan service mogelijkheden voor particulieren en groothandels. Ze betekent ook werkgelegenheid en leer- werkplaatsen.

De eerste stap wordt buiten de politiek genomen: wij brengen vervoerders en ondernemers uit de stad bij elkaar. Als er draagvlak is, brengen we het op de politieke agenda. Goed voor milieu, veiligheid en werkgelegenheid. Een aantal vervoerders staat hiervoor open en kunnen hieraan invulling geven in Dordrecht, hetgeen onderwerp is van vervolggesprekken.

Wonen en leefbaarheid

Ik ben initiatiefnemer tot een raadsbrede discussie over een aanpak van langdurige leegstand en verwaarlozing van panden. Ik heb hiervoor ook materiaal geleverd en onderzoek gedaan.

Daartoe heb ik draagvlak moeten creëren bij Stadsontwikkeling door hen te betrekken in een vervolgstap: het opzetten van een regionale presentatie voor bestuurders, ambtenaren en marktpartijen over de transformatie van leegstaande kantoren naar een nieuwe bestemming. Wordt vervolgens meegenomen in de aanpak van structurele leegstand van kantoren na bespreking en afstemming in de raad.

Hofkwartier

Ik was initiatiefnemer van een motie betreffende het Hofkwartier waarin gevraagd werd om de diverse onderdelen van het project in een integrale visie te vertalen, met de bijbehorende begroting. De motie werd helaas met één stem verschil afgewezen.

Verder heb ik bij de adviseur van het college inzake het Hofkwartier het idee ingebracht om de schouw uit de Kloverniersdoelen in een permanente tentoonstelling over de Synode in het Hof te plaatsen. Deze schouw was ‘getuige’ van de gebeurtenissen in 1618-1619.

Organisatie

De onbetrouwbaarheid van de performance van de ICT binnen de gemeente Dordrecht heb ik aan de kaak gesteld, waardoor verbeteringen versneld zijn doorgevoerd en de communicatie tussen de hulpdiensten weer optimaal werkt.

Zeehaven

Ik ben initiatiefnemer van de motie “Uitbreidingsbehoefte industrie Zeehaven”, waarin werd verzocht om een inventarisatie van de uitbreidingsbehoefte van de zittende bedrijven en deze in te passen binnen de geluidsemissie contouren, zodat direct duidelijk is in hoeverre nieuwe bedrijven zich in dit gebied kunnen vestigen. De motie werd niet overgenomen, maar het idee is later wel precies zo uitgevoerd, en wordt nog uitgevoerd.

Parkeergarages

Ik heb artikel 40 vragen gesteld over het milieu in verband met de Steegoversloot parkeergarage: de emissies van benzeen in een dichtbevolkte woonwijk en de inrichting van een ondergrondse parkeergarage vereisen, volgens het besluit “Inrichtingen Motorrijtuigen” dat er schoorstenen op de garage komen, die tenminste een meter uitsteken boven het hoogste dak op die locatie. Kan dat bij een beschermd stadsgezicht? Verder is de verkeersveiligheid in het geding en bovendien is de stabiliteit van de bodem dubieus.

Risicobeheersing grote projecten

Ik heb in de raad het idee ingebracht om per project een overzicht van de grootte van de risico’s aan te geven (de zgn. “stoplicht methode”) en ook de beheersmaatregelen in kaart te brengen. Ook heb ik het college gevraagd in de planningen vaste rapportagemomenten naar de raad vast te leggen omdat dat nog niet optimaal gebeurt.

 

Hopende hiermee een basis gelegd te hebben voor wederzijds vertrouwen wens ik jullie allen een prettige vakantie toe.

Diny Koppens