Nieuws van Ab de Buck

Workshop bij Drechtraad over energie-neutraal in 2050

Dordrecht wil in 2050 energieneutraal zijn: alle energie die we gebruiken komt dan uit duurzame bronnen, we stoten geen CO2 meer uit. GroenLinks vindt dat belangrijk: het is nodig om ecologische rampen en schade door extreem weer te voorkomen. Maar het is ook aantrekkelijk, want de stad wordt er schoner door, het levert nieuwe bedrijvigheid en werkgelegenheid op en biedt kansen op sociaal gebied. Daarom willen we het doel al in 2040 hale

GroenLinks analyseert risico’s grootschalige logistiek op bedrijventerrein Kil IV en stemt niet in met ontwikkelingskrediet .

GroenLinks wijst de ontwikkelingen in de huidige plannen voor Dordtse Kil IV af, omdat die niet passen bij de overgang naar een circulaire economie en duurzame logistiek en ook weinig (lokale) werkgelegenheid creëert. Tegelijk zijn er forse vraagtekens bij de financiële kant van het verhaal: als de logistieke of economische ontwikkeling tegen valt, kunnen verliezen oplopen tot tientallen miljoenen Euro’s.

GroenLinks baseert dit op een grondige analyse naar de toekomstige positie van grootschalige logistiek, zoals opgenomen in de plannen voor Kil IV.