Afgelopen dinsdag stond de visie Opvang op de agenda van de commissie sociaal. Een visie document waarmee het college richting geeft aan de opvang van kwetsbare groepen in onze stad.

Er is al veel te doen geweest over de verhuizing van de dagopvang van het Leger des Heils naar het Kromhout, en de overlast die bewoners hiervan ervaren. Ook dit was onderwerp van gesprek.

GroenLinks is van mening dat de druk in de wijk te hoog is opgelopen en gelukkig zijn wij niet de enige, vrijwel alle partijen in de raad zijn het met elkaar eens, deze wijk moet ontlast worden. Hoewel deze visie daar zeker perspectief toe biedt gaat het wat ons betreft niet snel genoeg. Er wordt vooral ingezet op preventie en mogelijke doorstroom naar wonen. Hele goede doelen maar vooral doelen voor de (midden) lange termijn. Daarom hebben wij aangekondigd een motie te zullen indienen in de raad om de wethouder te laten zoeken naar mogelijkheden voor in ieder geval een tweede opvanglocatie zodat we de druk in de wijk zo snel mogelijk naar beneden kunnen brengen.

De visie opvang is echter veel breder dan alleen de opvang van dak en thuislozen.  1 van de kernpunten uit de visie is de doorstroom van opvang naar wonen. Dit college heeft als doel vooral dure woningen te bouwen en de stad naar eigen zeggen “sociaal economisch meer in balans te krijgen”. Dit betekent echter dat de druk op de sociale woningmarkt toeneemt en dat juist het doel van doorstroom van opvang naar wonen hiermee in het geding komt. Wonen hoeft wat GroenLinks betreft niet altijd te betekenen een sociale huurwoning. Het kan ook om tijdelijke huisvesting, beschermd wonen of andere vormen gaan. Daarom hebben wij een tweede motie aangekondigd waarbij wij het college oproepen met plannen voor tijdelijke en alternatieve huisvesting te komen, zodat de doorstroom van opvang naar wonen niet stagneert.

GroenLinks is blij met de visie zoals deze voorligt. Maar het woord zegt het al, het is een blik vooruit maar nog geen uitvoering. We hebben al te vaak meegemaakt dat er mooie plannen worden geschreven maar dat er in de praktijk weinig tot niets van terecht kwam. Wij hebben dan ook een laatste motie aangekondigd waarin wij het college oproepen om naast dit visiedocument een uitvoeringsprogramma klaar te zetten zodat wanneer de visie wordt aangenomen, er direct kan worden overgegaan tot het uitvoeren, want uiteindelijk is dat waar de kwetsbare personen, de buurtbewoners rondom het kromhout en de professionals baat bij hebben.