GroenLinks wil dit jaar in Dordrecht en de Drechtsteden een flinke impuls geven aan de overgang naar een circulaire economie. Wat is circulaire economie, waarom is dat nodig en hoe gaan we eraan werken? Daarover gaat deze bijdrage.

Wat is circulaire economie?

Een circulaire economie gaat zo zuinig mogelijk om met de hulpbronnen die de aarde biedt. Dat betekent

• voor de bouw: zo veel mogelijk bouwen met onderdelen en materialen die na toekomstige sloop herbruikbaar zijn; gebruik van biologische materialen, zoals hout, die ook als ze niet herbruikbaar zijn weer in biologische kringlopen kunnen worden opgenomen;

• voor de maakindustrie: producten die lang meegaan en goed te repareren zijn; daarmee ontstaat ook een markt voor reparatiebedrijfjes; hergebruik van onderdelen en (gerecyclede) materialen;

• voor de landbouw: natuurlijke bemesting, gemengde en wisselende gewassen en gebruik en hergebruik van alle ‘afval’; daarvoor is samenwerking met maakindustrie nodig;

• voor alle productiebedrijven betekent het ook: zo veel mogelijk met lokale hulpbronnen (waaronder arbeid) en voor lokale/regionale markten produceren; dat brengt minder transport met zich mee;

• voor de handel: zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal, hergebruik en als dat niet kan recycling van verpakkingsmateriaal

• voor huishoudens, kantoren: inkopen van circulaire producten, voorkomen van afval, gescheiden afval inzameling.

• Ook mensen (arbeid) zijn in de circulaire economie hulpbronnen. Zij krijgen voldoende ruimte en kansen om zich van hun inspanningen te herstellen en gezond te leven.

Waarom is een circulaire economie nodig?

De huidige economie is heel erg lineair. Wij gebruiken veel grondstoffen uit eindige reserves om dingen te maken en om energie op te wekken. Dat levert veel afval op die voor een groot deel schadelijk is voor mens en milieu. Vermindering van gebruik van grondstoffenreserves en van afval is nodig om de aarde een leefbare toekomst te geven. Een circulaire economie kan daarvoor zorgen.

Wat gaan we eraan doen?

Nederland wil in 2050 circulair zijn. Dat is een ambitie van dezelfde orde als de energietransitie. Dat vergt een ingrijpend anders landelijk beleid. Gebruik van grondstoffen moet zwaarder belast worden, hergebruik en vooral arbeid minder. Daarnaast zijn wettelijke voorschriften over materiaalgebruik, bouwen en afval nodig.

Maar er kan en moet ook lokaal veel gebeuren.

• Wij gaan inzetten op een ambitieus en effectief gemeentelijk beleid (bouwvoorschriften, eisen bij aanbestedingen, eigen inkopen, overleg met bedrijven, bevorderen vestiging van circulaire en reparatiebedrijven, voorlichting en stimuleren van circulair gedrag inwoners)

• Daarnaast willen we ook als GroenLinks samenwerken met de vele maatschappelijke initiatieven die er op dit gebied al zijn en helpen nieuwe initiatieven te stimuleren.