Veel jongeren in onze stad zijn op zoek naar betaalbare woonruimte, liefst in de buurt van het centrum. En bedrijven in de stad zien mogelijkheden om die te realiseren door bestaande panden om te bouwen naar kleine appartementen en studio’s. Maar helaas: dat gaat vaak niet door omdat gemeentelijke regels in de zgn. ‘huisvestingsverordening’ hiervoor een belemmering opleveren: als een pand gesplitst wordt in appartementen moeten die minstens 70 m2 groot zijn. Achtergrond hiervan is dat appartementen geschikt moeten zijn voor bewoning door gezinnen. Totaal achterhaald: want in onze stad is inmiddels 20% van de huishoudens alleenstaand.

Groenlinks heeft daarom een voorstel ingediend om de grens omlaag te brengen naar 30 m2. Op de nipper haalden we het voorstel het niet in de vergadering van 28 mei: 20 raadsleden stemden tegen, 19 voor. Maar we gaan door. Dit zijn echt onzinnige regeltjes, totaal niet meer van deze tijd. Die moeten snel verdwijnen. Zodat er in onze stad appartementen komen waar jongeren en alleenstaanden met plezier kunnen wonen.