Jongeren zijn vrij onzichtbaar in de hedendaagse politiek. Dit moet anders: tijd Voor Verandering.

Hiervoor heeft de Bibliotheek aan Zet een evenement georganiseerd waarbij de politieke partijen uitgedaagd zijn om met hun jonge leden op de lijst een debat aan te gaan met jongeren.

Ik , Chris, nummer 3 op de lijst van GroenLinks , was erbij in het Energiehuis.

Na de ontvangst van de organisatie worden we begeleid naar de ‘’artiesten’’ ruimte. We krijgen een kopje koffie en mogen onze opwachting maken in de zaal. Bijzonder om ontvangen te worden als VIP, een leuke ervaring maar aan de andere kant precies wat de politiek niet zou moeten willen en doen. We willen in gesprek en het liefst zo direct mogelijk. Mensen die op je afstappen en het gesprek met je aan willen gaan. Zonder barrières of hiërarchie, zonder afstand op het zelfde niveau en face to face.

Er zitten jonge mensen in de zaal. Jonge mensen met vragen en ervaringen die zij willen voorleggen aan ‘’de politiek’’ en waar zij het liefst antwoorden en oplossingen voor horen. Ik en mijn mede kandidaatraadsleden, gaan dit gesprek graag aan. Heel graag zelfs want dit zijn de mensen voor wie wij de stad moeten en willen gaan besturen. Deze ervaringen en vragen zorgen ervoor dat de onderwerpen die echt leven onder de inwoners bij het bestuur terecht komen, duidelijk, helder en zonder veronderstellingen, gewoon zoals het is!

Een van de jonge vrouwen in het publiek wil graag iets zeggen over de kansen die geboden worden aan jongeren. Zij geeft aan dat kansen pakken niet voor iedereen is weg gelegd. Sommige mensen kunnen het niet, anderen durven het niet. Ik richt mij tot haar en leg haar voor dat GroenLinks wil investeren in leer-werktrajecten. Onderwijs en werk zouden op elkaar moeten worden afgestemd. Begeleiding bij een studie keuze maar ook tijdens de studie begeleiding en voorbereiding op het werkend leven. Iemand die met je mee kijkt naar de kansen die je geboden worden en je ondersteund bij het benutten van die kansen. ‘’Is dit een oplossing voor jou? Zou je hier mee geholpen zijn?’’ vraag ik haar. Ik krijg een zekere ‘’ja’’ terug.

De politiek (of de raad) is een vertegenwoordiging van bewoners. Er wordt gestemd en de partijen zijn de spreekbuis van de stemmers. Laten we daar dan ook op inzetten, ga het gesprek aan. Niet door aan te nemen dat je weet wat belangrijk is voor inwoners, maar door hen te laten vertellen wat belangrijk is en hier een antwoord of oplossing voor te bieden. Die oplossingen verschillen per partij, gelukkig, zo blijft er iets te kiezen!