Bij de productieprocessen bij Chemours op de Staart ontstaan verschillende zeer zorgwekkende
stoffen, zoals PFOA en GenX. Deze stoffen zijn ook in de omgeving terechtgekomen. En dat blijkt
nog steeds te gebeuren.

Gelukkig zijn gemeenten en provincie zeer actief om binnen de wettelijke mogelijkheden de lozingen tegen te gaan of te beperken. GroenLinks vindt dat deze stoffen helemaal niet in het milieu terecht mogen komen. We zijn dan ook verontrust door berichten dat Evides grote hoeveelheden water met verhoogde concentraties PFOA op het Wantij loost. En dat al sinds 1999/ Evides zuivert water speciaal voor ….. Chemours. In het residu is de concentratie van PFOA hoog en dat wordt, naar het lijkt zonder vergunning, geloosd. Verontrustend is ook dat deze informatie pas bekend is geworden door onderzoek en WOB-verzoeken van de Stichting Wantij. Zowel over de lozingen zelf als over de informatievoorziening aan de Raad en aan de burgers hebben wij vragen gesteld. Wij vinden dit wegens de risico’s voor de volksgezondheid en gelet op de onrust die er al in de samenleving bestaat, een zeer ongewenste gang van zaken. Stopzetting van de lozingen is nodig.