Zoals eerder in de commissie aangegeven kunnen we ons in hoofdlijnen vinden met de visie zoals die nu voorligt.

De visie "van opvang naar wonen". Een titel die treffend is gekozen, maar wel een die niet alleen hoge verwachtingen opwekt, maar ook veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Verantwoordelijkheid richting kwetsbare personen waar je niet alleen een veilige onderkomen regelt maar ook perspectief belooft op een beter bestaan door hen een traject aan te bieden zodat ze weer zo spoedig mogelijk een zelfstandig bestaan kunnen hebben in een reguliere woning.

Maar ook verantwoordelijkheid richting de bewoners van de Kromhout en omgeving die al jaren wonen in de minst leefbare wijk van Dordrecht  en om met deze visie een bijdrage te leveren om de wijk leefbaarder en veiliger te maken.

Wij zijn het van harte eens met de ingezette preventieve plannen en initiatieven waar niet alleen aandacht is voor het voorkomen dat mensen dakloos raken maar ook gewerkt wordt aan het voorkomen van terugval nadat zij de opvang verlaten hebben.  Daarvoor is voldoende ruimte in overgangsvormen nodig en voor tijdelijke en definitieve huisvesting.

Ondanks dat wij het eens zijn met de inhoud en de richting van de voorgenomen maatregelen en initiatieven in deze visie zijn wij nog allerminst gerustgesteld over de haalbaarheid ervan.

Wat kenmerkend is aan deze visie is het doel om de dak- en thuislozen zo snel als mogelijk is te laten door - en uitstromen naar een gepaste woonvorm.

Om de visie te doen slagen ben je dus afhankelijk van het aantal  beschikbare of te realiseren zorgplekken en woningen na een zo kort mogelijke periode in de opvang..  In deze visie wordt dan ook terecht geconstateerd dat het voor de uitvoering noodzakelijk is dat er voldoende betaalbare woonruimte en waar nodig zorgplekken beschikbaar zijn om door- en uitstroom mogelijk te maken. Tegelijkertijd is dit ook de grootste uitdaging.

En daarom dienen wij dan ook de motie "voldoende woningen voor de visie opvang" in met het verzoek aan het college om een plan uit te werken voor het realiseren van geschikte woningen voor de doelgroep van de visie opvang en daarbij ook de optie van tijdelijke woningen en andere tussenvoorzieningen en tweede opvanglocatie in mee te nemen.

Dat heeft consequenties voor bouwplannen. Het vaak naar voren gebrachte mechanisme van doorstroming als er maar voldoende duurdere woningen worden gebouwd (waar wij sowieso twijfels over hebben) is voor deze groep en problematiek zeker niet toereikend omdat de wachttijden voor betaalbare woningen nu gewoon te groot zijn om de ambities van de visie opvang te realiseren.

Om deze visie te laten slagen is daadkracht nodig. Het is dan ook wenselijk is dat er zo snel en concreet mogelijk duidelijkheid komt over de uitvoering van de plannen.

Daarom dienen wij dan ook de Motie "uitvoeringsplan visie opvang" in waarin we het college verzoeken om inzichtelijk te maken binnen welke termijn de plannen in de visie ten uitvoer